Pokud bychom chtěli najít statisticky nejbezpečnější způsob dopravy, pak je to bez debat ta letecká. Koneckonců, jak často slyšíme o nehodách dopravních letadel? Skutečně jen velmi, velmi zřídka, zvláště když to porovnáme s počtem dopravních nehod na silnicích či na kolejích.
Navzdory tomu se však mnoho lidí létání bojí a do „létající rakve“ by nevlezlo ani za nic. Tento strach se může těm ostatním zdát zbytečný, přesto je z určitého pohledu opodstatněný. Existuje totiž hned několik důvodů, proč nám představa leteckého neštěstí přináší mnohem větší hrůzu.
Tím prvním a asi největším je fakt, že zatímco u běžných dopravních nehod je relativně velká šance, že ji přežijete, zvláště pokud nepůjde o náraz ve velké rychlosti, při pádu letadla nemá člověk prakticky žádnou šanci. Samozřejmě jsou i výjimky, avšak ty jsou velice, velice zřídkavé. Jednoduše řečeno, pokud se stanete součástí letecké nehody, je s vámi nejspíše konec.
Dále je zde také to, že zde nemáte v podstatě žádnou kontrolu. Řídit automobil se naučí prakticky každý, avšak pilotovat letadlo, zvláště to dopravní, rozhodně není něco, co by zvládl každý, navzdory tomu, co se nám snaží tvrdit nejrůznější filmy s leteckými nehodami. Zastavit autobus v případě, že se řidiči něco stane, zvládne většina z nás. Přistát s letadlem nikoliv.
To vše znamená, že se musíme plně spoléhat na um pilotů, na to, že se jim v průběhu letu neudělá špatně či nedostanou například infarkt, a tato ztráta kontroly děsí mnoho z nás.
Situaci samozřejmě nepomáhá ani bezpečnostní instruktáž před každým vzletem. Ta je však ze zákona povinná, ačkoliv si z ní kromě „buďte připoutaní po dobu vzletu a přistávání“ prakticky nic nepamatujeme a leták s bezpečnostními instrukcemi v síťce sedadla zůstává nepřečtený.
Samozřejmě to vše zní poněkud děsivě, avšak stačí se podívat na počet letadel, která denně vzlétají a opět bezpečně přistanou. Věřte, že jich je mnohem více, než byste mysleli. A pokud všechny ty stroje úspěšně dorazily do cíle, proč by neměl zrovna ten váš?