Elektrické automobily se již staly poměrně běžnými účastníky silničního provozu. Tedy pokud na ně člověk má dostatečný kapitál a nebojí se investovat do nových technologií. Věděli jste ale, že obdobný trend následují v současnosti i stavební stroje – tedy hlavně bagry, a to především ty malé?
Slovo „bagr“, které už u nás zdomácnělo, pochází z německého slova „bagger“. Z angličtiny zase přišlo označení „exkavátor“ (anglicky „excavator“). Bagr je ale zřejmě u nás nejrozšířenější. Za „minibagr“, neboli správně česky „minirýpadlo“ či „minirypadlo“, jsou považovány takovéto stroje o hmotnostech asi do 5 až 6 tun. V porovnání s největšími rypadly na světě o hmotnostech až 900 tun se skutečně jedná o „prcky“.
Nafta i elektrika
Rypadla jsou určena pro kopání a přemísťování zemních materiálů. Základní části tvoří lžíce (slangově „lopata“) o různých druzích a tvarech dle potřeby, rameno a výložník, kabina se sedadlem a ovládacími prvky pro strojníka a podvozek. U minirypadel je podvozek tvořen gumovými pásy a mají naftový (neboli dieselový) pohon motorů.
V dnešní době však již nejsou výjimkou ani minirypadla elektrická. Jednotliví světoví výrobci se ve výrobě předhánějí, proto není tak jednoznačné říci, kdo byl vlastně první (spekuluje se o kom jiném, než známém průkopníku JCB). Jedno je ale jasné: právě britské JCB již má těchto strojů vyrobeno 50 a do skupiny výrobců, která vyrábí elektrická minirýpadla, se přidal například i Bobcat.
Proč „elektro-bagřík“?
Elektrická minirypadla poslouží hlavně tam, kde jsou přísné limity na emise a hluk. Nevypouští totiž žádné výfukové plyny a jsou výrazně tišší. Uplatní se tedy v městské zástavbě, ale i uvnitř budov. Disponují nabíjecími bateriemi, které jsou ověřené z automobilového průmyslu a jsou schopné vydržet i celou pracovní směnu. Nabíjení slibují výrobci poměrně rychlé, třeba i do 2 hodin.
V době boje se skleníkovými plyny a o zbývající množství ropy na světě se to zdá jako ideální řešení. Zdánlivě to pomoci může, ale v rámci pozadí výroby baterií a dalších komponent se jedná spíše o diskutabilní věc. Ale o tom třeba zase jindy.